Tuesday, March 16, 2010

Allahyarham Pak Ngah, Hj. Mat Som Manap yang dikagumi.


Gambar: Allahyarham Hj. Mat Som Manap.

Salam perjuangan,

Kita baru sahaja kehilangan PERMATA yang berharga di Negeri Sembilan ini. Haji Mat Som Manap telah kembali mengadap Allah SWT jam 8.00 malam sebentar tadi. Sedih sungguh dan sebak di hati. Tidak tertahan agar air mata ku ini tidak tertumpah ke bumi.

Beliau yang aku kenali, garang menghadapi musuh iaitu UMNO dan BN tidak terperi, sangat peramah personaliti sesama ahli, sangat merendah diri, suka memasak terutama sewaktu pilihanraya kecil dan untuk program Pas di sana-sini, suka bergaul dengan muda-mudi, senyuman sentiasa di pipi walau pun kumis melintang dan janggut pahlawan sangat digeruni, tidak berpolitik sesama ahli dan tidak pula pandai melobi. Semua orang senang dengan Pak Ngah pejuang sejati Pas Negeri Sembilan ini.

Beliau yang aku kenali sangat garang sewaktu mengajar dalam kursus PACA. Mengajar dan melatih PACA sewaktu pilihanraya kecil Bagan Pinang, adalah kenangan kami bersama. Walau pun kesihatannya agak kurang memuaskan kerana sakit dan suaranya yang tidak berapa terbaca, namun beliau gigih menjaga UPU beliau dan melatih PACA.

Aku masih ingat kata-katanya "Husaini, kau garang melatih PACA tapi kalau Pak Ngah sihat lagi, Pak Ngah lagi garang melatih PACA supaya mereka garang dan berani menghadapi sebarang kemungkinan nanti bila terpaksa". Seorang bekas askar seperti ayahanda ku juga.

Kenapa pemimpin tertinggi negeri dan exconya tidak mahu berubah seperti pak Ngah yang aku kagumi ini?. Seandainya mereka seperti Pak Ngah ku ini semuanya sekali, pasti Negeri Sembilan ini milik PAS dalam PRU ke 13 nanti. Insya Allah.

Pak Ngah, Hj. Mat Som Manap akan sentiasa diingati dan dikagumi. Ingatan saya semoga saya, pemimpin tertinggi PAS negeri dan exconya, supaya sentiasa berbuat kebaktian agar diingati dan dikagumi seperti pak Ngah ku ini, dan sekurang-kurangnya jangan membuat onar pula nanti dicemuhi dan dibenci walaupun sudah dikebumi nanti.

Al-Fatihah untuk Pejuang Sejati Negeri Sembilan ini, Hj. Mat Som Manap yang aku kagumi.

Mohon maaf. Wallah'ulam.

Kisah seterusnya http://lobai-kampung.blogspot.com/2010/03/kehilangan-besar-buat-pas-negeri.html

No comments: