Sunday, May 9, 2010

Kekayaan dan kekuasaan.


Salam,

Pagi kelmarin aku bersarapan di kedai biasa hampir setiap hari dengan seorang pemandu bas sekolah yang aku panggil Pak Wan. Orangnya kecil, agak pendiam dan biasa saja.

Aku teringin nak jumpa beliau sebab nak menganjurkan siri lawatan ke Perak untuk melawat Kilang Hovic Bhd. dan aku teringin nak mengetahui berapa sewa bas sekolah beliau untuk ke destinasi tersebut. Aku terkejut sebab jawapannya "Pak Wan tak nak sewakan bas ke mana-mana. Bas tu untuk bawa budak-budak sekolah. Kalau tidak, biarlah bas itu berehat".

Aku bertambah terkejut kerana Pak Wan tidak menerima bayaran upah mencuci bas dari rakan kami kerana anaknya tercirit di dalam bas.

Inilah sebenarnya orang yang kaya kerana merasa cukup dengan apa yang ada dan tak teringin untuk memboloti kekayaan dunia ini lagi. Sedangkan kita yang nampak mewah, sebenarnya masih lagi miskin kerana masih lagi terus memburu kekayaan dunia ini semahunya.

Analogi....

Dalam jemaah Islam bernama Parti Islam SeMalaysia (PAS) ini, ramai yang tidak inginkan jawatan suatu ketika dulu dan cuba mengelak sedaya upaya. Ini adalah kerana jawatan dipandang sebagai amanah yang sangat berat untuk dipikul. Persis seperti Pak Wan pemandu bas sekolah yang kaya seperti di atas.

Malang....

Ketika ini, jawatan dalam parti telah menjadi rebutan walau pun PR atau PAS belum lagi memerintah negara. AWAS, jawatan akan menjadi rebutan sengit di semua peringkat apabila PR atau PAS berjaya memerintah kelak.

Ini adalah kerana dulunya pejuang-pejuang Islam hanya memikir untuk mendaulatkan Islam. Kini sudah ada yang memikirkan bahawa jawatan adalah kekuasaan dan kekayaan.  Ceh.......AWAS, bedebah sebegini akan bertambah dalam parti apabila PR telah memerintah kelak!

Ya Allah! Lindungi kami dan lindungi jemaah kami...

No comments: