Tuesday, May 4, 2010

Usul DPP Selangor - PJ dilantik dalam Muktamar Negeri.

Salam,

Aku teringat satu usul telah dibawa oleh Dewan Pemuda PAS Selangor di Muktamar DPPP tahun lepas (2009). Usul tersebut berbunyi lebih kurang seperti berikut :

"DPP Selangor mengusulkan supaya Fasal 40 Perlembagaan Parti dikaji semula dengan menyerahkan perlantikan Pesuruhjaya negeri (serta Jawatankuasa Pas Negeri) dijalankan disuatu muktamar peringkat negeri yang diwakili oleh perwakilan setiap kawasan negeri tersebut". 

Antara hujah yang diberikan ialah:
1) Sudah pasti hanya anak negeri yang mengetahui siapakah PJ yang paling layak.
2) PJ yang dilantik oleh perwakilan kawasan mesti menjalankan tugas dan khidmatnya kepada kawasan-kawasan yang melantik beliau. Jika gagal, perwakilan yang sama boleh menurunkan mereka pada muktamar berikutnya.
3) Presiden mungkin khilaf dalam melantik PJ negeri lantaran kerana tokoh tersebut rapat dengan pemimpin-pemimpin peringkat pusat sehingga ke Timbalan Presiden tetapi sangat lemah hubungannya dengan kawasan, cawangan dan akar umbi parti.
4) Proses untuk melobi presiden untuk jawatan PJ sangat mudah berbanding terpaksa bekerja keras untuk mengambil hati akar umbi parti.
5) Proses menjatuhkan PJ juga sangat mudah seperti menggantung banner yang berbunyi "Negeri Sembilan mahu Pesuruhjaya ditukar" di Muktamar Pusat. Peristiwa ini berlaku suatu ketika dahulu.
(Maaf, sebahagiannya hujah aku sendiri)

Lalu keluarlah Ketua Pemuda Melaka dan perwakilan Sarawak (Tidak salah aku), menolak usul ini dengan hujah bahawa kita mesti memberikan thikah dan wala' kepada Presiden dalam melantik Pesuruhjaya Negeri.

Tidak semena-mena keluar pula perwakilan Negeri Sembilan menyokong usul ini dengan bersahaja meminta supaya semua jawatan Ketua Pemuda Negeri termasuk Jawatan Ketua Pemuda Melaka supaya diserahkan perlantikannya kepada Ketua Pemuda Pusat sebagai menunjukkan thikah dan wala' kepada Ketua Pemuda Pusat. Bidasan ini agak selamba tetapi rasanya cukup bermakna.

Pesoalannya, kenapa semua jawatan dipertandingkan dari cawangan, kawasan, dewan-dewan sehingga ke AJK Pusat tetapi jawatan PJ tidak pula dipertandingkan?.

Usul ini diterima di dalam Muktamar Dewan Pemuda ketika itu dengan undian tetapi malangnya usul ini tidak pula dipanjangkan ke Muktamar Agung. Kenapa?

والله علم

1 comment:

ALI MAIDIN said...

demokrasi separuh masak dalam pas...