Tuesday, November 30, 2010

Kita sebenarnya perosak Bahasa Melayu.

Ketika Mantan Perdana Menteri memperkenalkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), maka kecohlah seluruh negara dengan bantahan, demo sebagainya kerana tidak setuju dengan dasar yang meminggirkan Bahasa Melayu itu.

Sehinggakan Ketua Pemuda Pas Pusat ketika itu, saudara Sallahuddin Ayub mengerahkan dan mewajibkan seluruh ahli Pemuda PAS seluruh negara untuk berkumpul membantah PPSMI ini.

"Ketua Dewan Pemuda PAS, Salahuddin Ayub mengarahkan pemuda-pemuda seluruh negara untuk sama-sama menyertai perhimpunan aman membantah PPSMI pada 7 Mac, Sabtu nanti.

Katanya, ahli yang mengaku mereka adalah pemuda PAS haruslah memastikan kehadiran mereka sebagai komitmen terhadap perjuangan mengembalikan serta memartabatkan Bahasa Melayu yang semakin terpinggir akibat dasar PPSMI". - petikan Detikdaily.

Sebenarnya kita sendiri dengan disedari atau tidak, merupakan perosak dan kitalah yang meminggirkan Bahasa Melayu itu sendiri. Sila lihat iklan ini:


Saya bukannya pakar bahasa, namun jelas "bahasa rojak" pelbagai bahasa di dalam iklan ini "menjolok mata" menyebabkan orang yang menghargai bahasa "berbulu mata" bila memandangnya.

Semoga kita lebih prihatin untuk terus memertabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi di negara bertuah ini.

Wallahu'alam.

No comments: