Monday, November 1, 2010

Kritik dan tegurlah....

Salam ukhwah kepada semua pejuang PAS dan Pakatan Rakyat terutamanya dari negeri Sembilan yang ikhlas dan tulus dalam perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di Malaysia.

Sudah berbulan rupanya saya tidak menulis sesuatu dalam blog ini. Kesibukan seharian untuk mencari penghidupan terutama peniaga kecil-kecilan seperti saya ini menyebabkan saya tidak sempat untuk menulis dalam blog ini dan kebanyakan blog saya yang lain.

Semalam berjumpa dengan sahabat lama, jenuh saya nak menjawab kritikan beliau tentang saya terutamanya hasrat kami untuk membetulkan PAS dan pakatan Rakyat terutamanya Negeri Sembilan melalui blog ini terbantut begitu lama. Saya akui bahawa saya banyak kelemahan dan dengan rendah hati saya mohon maaf.

Kita dalam berparti dan berjemaah, kita sangat memerlukan sahabat-sahabat yang telus dan jujur mengkritik dan menegur kelemahan dan kesalahan kita. Sahabat-sahabat kita juga mesti telus dan jujur serta berbesar hati untuk menerima teguran dan kritikan membina dari kita. Ini adalah hubungan dua hala yang sangat perlu untuk membaiki diri sendiri dan sahabat-sahabat. Seterusnya parti dan jemaah boleh diperteguhkan. Insya Allah.

Jika kritikan dan teguran sahabat tersebut pada pandangan kita tidak benar, maka berhujahlah dengan baik dengan nas yang sohih atau mantik yang logik tanpa melibatkan sentimen dan emosi atau kita maafkanlah sahabat itu atas kekhilafan tersebut asalkan beliau telus dan jujur dalam menegur dan mengkritik. Seterusnya kita teruskan usaha kita yang pada pandangan kita adalah yang terbaik untuk kita dan jemaah kita.

Ahli parti dan jemaah yang TIDAK menegur ahli lain yang melakukan kepincangan di hadapan mata adalah SETAN BISU. Ahli parti dan jemaah yang TIDAK dapat menerima teguran yang tulus dan jujur dari ahli dan sahabat separti dan sejemaah mempunyai keegoaan dan keangkuhan IBLIS. Apa gelaran yang layak untuk PEMIMPIM parti dan jemaah dalam kedua-dua keadaan yang sama.
Wallahu'alam...

No comments: