Sunday, March 21, 2010

Nasihat dan teguran menggunakan blog.

Salam perjuangan.

Saya telah mendapat beberapa maklumbalas tentang penulisan blog saya ini. Kebanyakkannya menyokong penuh dan ada segelintir yang membantah.

Ada yang menyindir dalam blog dan email. Sahabat lama antara pemimpin tertinggi parti peringkat negeri ingin bersemuka tetapi sudah lebih seminggu tetapi masih belum boleh bersemuka dan saya bersedia untuk bersemuka dengan beliau sahaja. Ada yang menulis email untuk menyatakan tidak setujunya kepada penulisan blog saya ini.

Saya turunkan sebahagian email beliau yang juga antara pemimpin tertinggi parti peringkat negeri seperti berikut:

"SAYA ADALAH DI KALANGAN AHLI YG SGT TIDAK BERSETUJU APABILA ADA AHLI BAHKAN PIMPINAN PAS GUNA BLOG ATAUPUN APA MEDIA UTK KRITIK DAN TEGUR JEMAAH / PIMPINAN, APAKAH TELAH HABIS SEGALA SALURAN PARTI DIGUNAKAN UNTUK NIAT YG BAIK ITU. MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA".

Komen saya:

1) Penulisan dalam HURUF BESAR (Capital letter) hanya dibuat untuk tajuk atau perkataan dan ayat untuk diberi penekanan. Penulisan huruf besar juga menandakan kita "menjerit" (Yelling) atau marah. Sekiranya bukan bertujuan seperti itu, menandakan kita "kurang ajar" (Rude). Saya mengharapkan beliau tidak mengetahui etika penulisan ini dan saya dengan mudah boleh memaafkan. Jika beliau marah, beliau memang berhak untuk marah sekiranya pada pendapatnya saya bersalah tetapi jangan pula "kurang ajar". Itu yang saya tahu....

2) Beliau tidak bersetuju sekiranya ada ahli atau pemimpin menggunakan blog untuk mengkritik dan menegur jemaah dan pemimpin. Itu pandangan dan hak beliau... saya menghormatinya tetapi itu tidak akan menghalang penulisan saya.

3) Persoalan beliau "Adakah sudah habis segala saluran parti untuk niat yang baik itu", saya tidak tahu saluran mana yang efektif untuk ahli biasa untuk memberi pandangan, teguran dan kritikan. Muktamar dan Mesyuarat Agung hanya setahun sekali (Mungkin dah basi isu), ahli biasa memang jauh sekali untuk boleh menjadi perwakilan dan untuk berucap seperti hampir mustahil.

Jika konvensyen dan dialog diadakan untuk ahli bersemuka dengan pemimpin terutama pemimpin negeri kerap diadakan, tak pe juga. Kalau pemimpin merakyat sifatnya, selalu berjumpa ahli-ahli dan rakyat di mana-mana sahaja dan mudah untuk kita berinteraksi, cukup memadai. Hakikatnya semua itu mungkin hanya sekadar mimpi indah di negeri ini.

Takan sampai nak melobi dan membuat aduan ke SU Agung atau presiden pula.

Jika ada cara lain yang efektif selain dari yang telah kami usahakan, maklumkan pada saya. Saya sedia untuk pertimbangkan.

4) Beliau mengatakan bahawa "matlamat tidak menghalalkan cara" iaitu matlamat untuk menegur pemimpin itu baik tetapi menggunakan blog adalah HARAM tidak HALAL. Bila pula PAS mengHARAMkan menggunakan blog untuk menegur pemimpin?.

Saya kutip sebahagian tulisan Misbahul Munir tentang menegur pemimpin iaitu presiden. Beliau bersetuju menggunakan blog untuk menasihati dan menegur pemimpin dengan beberapa syarat. Boleh baca tulisan penuh beliau dalam blognya.



"Kita diajar dalam al quran supaya mendapatkan maklumat dari sumber yang sebenar sebelum kita mengulas apa sahaja isu. Kalau kita sayang pada Presiden bukan macam itu caranya kita menegurnya, ahli PAS berhak tegur dengan apa cara sekalipun, boleh guna blog, sebab itu juga satu cara untuk menegur" (Misbahul Munir).

http://misabah.blogspot.com/2010/02/jangan-tuduh-presiden-pas-dengan-melulu.html



Sekian. Mohon maaf. Teguran dan nasihat itu adalah Ad-Din.

Wallahu'alam.

2 comments:

amar husaini ismail said...

setuju

pak andak alwi said...

eden blaja puji orang tak buleh,togo tak po.
puji macam lotak podang kek tongkok,togo sobab kito sayang...hehe