Friday, February 18, 2011

NAIKKAN DAN TURUNKAN PEMIMPIN

Pengikut, penyokong atau anggota parti politik adalah amat diperlukan. Tanpa mereka matlamat parti tidak dapat dijayakan. Umumnya matlamat parti mahukan kebaikan untuk negara. Pemimpin parti sudah barang tentu adalah yang terbaik dikalangan anggota sesuatu parti. Pemimpin dinaikan dan boleh diturunkan oleh anggota parti melalui sistem pemilihan yang ditentukan parti.

Parti atau negara hanya akan selamat jika anggota parti adalah seorang yang peka kepada pemimpinnya. Mereka mesti memantau tingkah laku pemimpinnya. Apakah pemimpin mereka bersih dari rasuah, salah etika, kronisme, nepotism dan kolusi. Disamping anggota bersikap setia dan sedia berkorban untuk pemimpinnya yang memimpin parti, namun setiap anggota juga perlu peka dan kritikal kepada gaya hidup dan pelakuan politiknya yang terpesong dari matlamat parti.

MALANG sekali jika anggota parti pandai menaikkan pemimpinnya tetapi TIDAK TAHU menurunkan pemimpinnya yang korup dan hilang kelayakkan sebagai pemimpin, tak kiralah BN atau PR pun!!!!

No comments: