Wednesday, May 18, 2011

Strategi 1 untuk menang YDP Kawasan - Belajar dari Seremban dan Tampin.

Macam-macam strategi boleh dibuek untuk monang jadi YDP ni. Antagronyo boleh blaja dari PAS Seghomban dan Tampin iaitu:

Strategi pertamo dan paling utamo.

Paling utamo, kuasoi Dewan Pemudo dan Muslimat Kawasan sobab kedua-dua dewan boleh hantar 15 oghang perwakilan dalam muktamar kawasan. Cawangan PAS cumo boleh hantar ompek oghang perwakilan sajo.

Pastikan anak-anak dan isteri-isteri kito dan penyokong kito yang layak hadir untuk mengundi. Sama ado dio ahli atau belum ahli lagi, aktif atau tidak dalam parti dan jemaah, usah diperkatokan. Lantik kesemuo AJK dari kalangan penyokong kito sajo. Dah boleh dapek 30 undi sonang-sonang.

Kalau tidak boleh pastikan semua AJK Pemudo dan Muslimat dipilih dari kalangan penyokong kito, dengan apo cagho pun pastikan Ketuo Pemudo atau Muslimat dipilih dari kalangan penyokong kito. Lopeh tu, pastikan Ketuo Pemudo dan Muslimat tersebut memilih AJK dan perwakilan ke muktamar semuo ea orang kito. Ketuo Pemudo atau Muslimat boleh menggunakan kuaso dia untuk melantik AJK dan perwakilan tanpo membincangkan dengan AJK lain yang terlantik dari kem lain. Cagho ea..:

a) Adokan mensyuarat pertamo tapi jangan jomput AJK terpilih dari kalangan kem lain atau

b) Buek mensyuarat pertamo dan Ketuo Pemudo dan Muslimat cuma istiharkan dengan kuaso yang ado pada dio, lantik dan pilih sendiri AJK harian dan perwakilan tanpa meminto pandangan AJK lain.

Kalau tidak boleh kuasoi Dewan Pemuda dan Muslimat Kawasan, pastikan tiado perwakilan dari dewan tersebut dengan apo cagho sekali pun. Contoh: hantar anak-anak lelaki dan perempuan kito atau penyokong toga kito yang di bawah umo untuk hadir muktamar pemudo dan muslimat. Kalau penyokong kito ngamai yang monang, diamkan ajo. Kalau kem lain yang ghamai monang, buek bantahan untuk membatalkan muktamar Dewan Pemudo dan Muslimat kawasan dengan alasan ado perwakilan Pemudo dan Muslimat yang bawah umo iaitu anak-anak kito dan penyokong tegar kito tadi.

Kawasan boleh totapkan perwakilan pemudo atau muslimat hanya dibenarkan seghamai 10 orang sajo. Persetankan Perlembagaan PAS yang kato perwakilan pemudo dan muslimat adalah 15 oghang masing-masing. Kalau ado peluang baik: contoh masa muktamar kawasan, pemudo nogori atau muslimat nogori juo mengadokan mesyuarat, arahkan semuo pemudo dan muslimat kawasan untuk hadir ke mesyuarat nogori dan tinggalkan muktamar kawasan. Dengan ini, kuranglah undi kem lain tapi semuo arahan hondaklah dengan lisan sajo, jangan samo sekali ado bukti. Khuatir ado ograng bantah nanti!.

Kito mesti ceghodik dalam politik ni... dan kalau keldai tahu, pasti dio pun ketawo..hahahaha...


No comments: